top of page

מנשא ילקוט - מגיל לידה או מגיל ישיבה?

בשנים האחרונות מנשאי ילקוט שמיועדים לשימוש מלידה הפכו לבחירה המועדפת על הורים ברחבי העולם החל מגיל שבועות ספורים.

מנשא ילקוט מגיל לידה משלב תמיכה בגב ונשיאה פיזיולוגית עם לבישה פשוטה ומהירה ללא קשירות ולכן הוא קוסם ובצדק לרוב ההורים.

אבל בעוד הורים ותינוקות רבים נהנים מחווית נשיאה מושלמת, חלק מההורים נרתעים מהבחירה במנשא ילקוט מגיל לידה משום שנתקלו בטענה לפיה מנשאי ילקוט אינם מתאימים לתינוקות לפני גיל ישיבה עצמאית.

במאמר הזה אסביר:

  • מהו מנשא ילקוט

  • מה מייחד מנשאי ילקוט יעודיים מגיל לידה

  • מה מקור הטענה לגבי הצורך להמתין לגיל ישיבה

  • ומדוע אין סיבה להמנע משימוש במנשא ילקוט מגיל לידה, ישיבה היא לא פקטור (וגם לא מיקום של חיבור הכתפיות לפאנל).

מה זה מנשא ילקוט?

במאמר מה זה מנשא ילקוט יש הסבר מפורט על המאפיינים של מנשאים מסוג זה. בקצרה, מדובר במנשא מובנה יחסית, עם כתפיות מרופדות, חגורת מתניים קשיחה ותומכת ופאנל שבתוכו ממקמים את התינוק כשרגליו פשוקות (בפישוק פיזיולוגי, כמומלץ ע״י אורתופדים מלידה להתפתחות בריאה של מפרק הירך).

עד לפני כמה שנים כל מנשאי הילקוט היו מעוצבים לנשיאת תינוקות גדולים - כאלה שיכולים להנשא בפישוק רחב ואינם זקוקים לתמיכה בצוואר ובעורף.

רוחב וגובה הפאנל היו קבועים ולא ניתנים לכוונון, וגיל התחלת השימוש היה הגיל שבו התינוק היה מספיק גדול על מנת להתאים למידות הפישוק שהמנשא הכתיב - איפשהו בין 4-6 חודשים ולעתים קצת יותר, בעיקר כשמדובר בתינוקות קטנים במיוחד. זו עדיין ההמלצה שלנו כיום ככל שזה נוגע למנשאי ילקוט מהדור הקודם שמיועדים לתינוקות גדולים.

אמא עם תינוק במנשא ארגו קלסי שלא ניתן לכוונון
מנשא ארגו קלסי: מנשא ילקוט מהדור הקודם, ללא כוונונים

מה ההבדל בין מנשא ילקוט רגיל ומנשא ילקוט מגיל לידה?

מנשאי הילקוט הראשונים יצאו לשוק בתחילת שנות ה 2000 (יאמו וארגו היו החלוצים והושקו במקביל סביב 2004). מהר מאד התברר שההורים מצביעים ברגליים (והכתפיים) ומנשאי ילקוט הם הרולס רויס של עולם המנשאים.

גם מחקרים וגם נתוני המכירות הראו שמנשאי ילקוט מקבלים את הדירוג הגבוה ביותר של נוחות ותמיכה בגב.

הצורך והרצון של הורים להתחיל להנות ממנשא ילקוט מגיל לידה הוביל חברות מנשאים לחפש פתרונות שיאפשרו להשתמש במנשאי הילקוט גם לנשיאת תינוקות רכים.

הפתרונות הראשונים היו מתאמים והתאמות שונות ומשונות, בילט אין או כאלה שנמכרו בנפרד מהמנשא עצמו, שמטרתם היתה לפצות על העובדה הפשוטה שהמנשא לא עוצב לנשיאה של ניובורן. הפתרונות האלה נתנו מענה מאד חלקי, ובדרך כלל סרבלו את השימוש במנשא ולא אפשרו למקם את התינוק בתנוחה אופטימלית בכל שלב.

במקביל החל הפיתוח של הדור הנוכחי של מנשאי הילקוט: מנשאים חכמים, שמידות הפאנל שלהם אינן קבועות, וניתן להתאים אותן למידות התינוק ככל שהוא גדל - מנשא ילקוט שמתאים באמת מגיל לידה.

בשנת 2016 יצא לשוק מנשא אדאפט מבית ארגובייבי, מנשא הילקוט הראשון שאנחנו במנשא הנכון מצאנו לנכון להכניס לחנות שלנו ולהציע אותו כמנשא ילקוט מגיל לידה, שאיפשר נשיאה נכונה ומומלצת לפי ההגדרה שלנו של נשיאה פיזיולוגית, והודות לאפשרויות הכוונון המדויקות שלו מאפשר התאמה למידת התינוק בכל שלב ונשיאה נוחה ללא סרבול בכל גיל.

במאמר על שימוש במנשא מגיל 0 כתבתי בהרחבה על הקריטריונים שצריכים להתקיים במנשא ילקוט כדי לעמוד בדרישות *שלנו* ממנשא לתינוק רך:

✅ גב מעוגל וארוך ✅ תמיכה טובה לעמוד השדרה לכל ארכו כולל אזור הצוואר ✅ נשיאה בתנוחת בטן עם רגליים *מחוץ למנשא*, כאשר מפרקי הברך חופשיים וגבוהים מגובה האגן.

כיום אנחנו מציעות בחנות שלנו ארבעה דגמים של מנשא ילקוט יעודי מגיל לידה שעומדים בכל הקריטריונים הנ״ל, ואנחנו אוהבות אותם במיוחד, אך המבחר מתרחב ומשתפר מדי שנה.

אמא נושאת תינוק ניובורן במנשא ילקוט מדגם בובה x
ניובורן במנשא ילקוט שמתאים מלידה (המנשא בתמונה: בובה x)

למה אומרים שמנשא ילקוט לא מתאים לפני גיל ישיבה?

יש טענה שמסתובבת ברשת לפיה הגב לא באמת עגול כי חיבור הכתפיות למרכז הפאנל באמצעות רצועות ההידוק מיישרות אותו, והיישור הזה שווה ערך לכאורה להושבה של התינוק.

מכאן מגיעה הטענה, שאולי נתקלת בה, שצריך להמתין לגיל ישיבה לפני שמשתמשים במנשא ילקוט עם חיבור של כתפיות למרכז הפאנל.


האם רצועות ההידוק אכן מיישרות את הגב?

קודם כל חשוב להבין- מנשא ילקוט הוא בהגדרה מנשא מובנה וככזה לא יאפשר בהכרח להגיע למנח המעוגל שמתאפשר במנשאים רכים וחסרי צורה משלהם (מנשאי צד, מנשאים היברידיים, מנשאי בד מהירי לבישה או מנשאי בד ארוך לסוגיהם). הגב של התינוק בדרך כלל יהיה זקוף יותר במנשאי ילקוט בהשוואה למנשאים רכים יותר- וזה לא באמת מהווה בעיה (על כך בפסקה הבאה).

עם זאת, הסיבה לכך שהגב זקוף יותר לא קשורה למיקום רצועות ההידוק אלא לכל מיני פקטורים אחרים, למשל:


> הבד ממנו עשוי המנשא, העובי שלו ומידת הקשיחות שלו;


> הגזרה של הפאנל (מלבן הבד בתוכו ממוקם התינוק)- האם הגזרה מעוגלת ויוצרת כיס שהתינוק יכול להתקמר לתוכו, או ישרה ושטוחה?


> אופן הלבישה של המנשא- זה אולי הפקטור המשמעותי ביותר: מיקום נמוך מדי של חגורת המתניים, הידוק לא נכון של הכתפיות, תינוק שממוקם במנשא בצורה לא נכונה עם חלל ריק מתחת לטוסיק במקום להיות שקוע עמוק לתוך כיס או שימוש במנשא ילקוט בשלב מוקדם מדי כשהתינוק עדיין לא מספיק גדול- כל אלה דוגמאות לטעויות נפוצות בלבישת מנשאי ילקוט שמובילות למנח עם גב מיושר, וניתנות לתיקון בקלות בעזרת מי שמכיר את אופן הלבישה והכוונון הנכונים של המנשא.

למען הסר ספק, כל הטעויות האלה יכולות לקרות גם כשלובשים מנשא ילקוט שאין לו רצועות הידוק שמחוברות לצידי הפאנל, וגם אז נקבל תינוק מיושר.

מנשאי ילקוט מגיעים משלל מותגים, גזרות ובדים, ואי אפשר להתיחס לכולם באותה נשימה. יש בהחלט מנשאי ילקוט מוצלחים יותר מאחרים מבחינת הבד, הגזרה ואפשרויות הכוונון. המנשאים המוצלחים ביותר בעינינו מגיעים עם חיבור של הכתפיות למרכז הפאנל וגם מאפשרים מנח מעוגל ותמוך.

האם יישור של הגב אכן שווה ערך להושבה?

ראשית כדאי להבין מה זה בעצם ישיבה עצמאית.

אנשי מקצוע מתחום התפתחות תינוקות מגדירים ישיבה עצמאית בתור השלב שבו התינוק מסוגל להגיע ולהשאר במנח ישיבה בכוחות עצמו ללא תמיכה.

לפני השלב הזה, התינוק זקוק לתמיכה מלאה מכל כיוון כדי להשאר זקוף. שרירי הגב שלו אינם מסוגלים לשאת את העומס, ובהעדר תמיכה חיצונית גבו ייטה הצידה ולא ישאר זקוף.

לכן לפני ישיבה עצמאית המנשא חייב לאפשר תמיכה מלאה בגב של התינוק, כך שהוא ישאר זקוף הודות למנשא וללא כל מאמץ של השרירים הזוקפים שלו עצמו.

כאשר נמקם תינוק רך במנשא ילקוט מגיל לידה - כזה שאפשר להתאים למידותיו - נראה שהמנשא מספק לו את התמיכה הדרושה מכל כיוון - מלפנים (באמצעות הגוף של ההורה) וגם מאחור ומהצדדים (באמצעות המנשא עצמו). גם כשהתינוק ישן ומרפה לחלוטין את כל שריריו, וגם כשההורה נמצא בתנועה, נראה שהמנח שלו במנשא אינו משתנה - כלומר בלי קשר למידת השליטה של התינוק בגב, המנשא מספק לו תמיכה מלאה ומאפשר לו להיות רפוי ונינוח.

במילים אחרות, נשיאה של התינוק במנח שבו הגב זקוף אינה שוות ערך בשום צורה להושבה, כל עוד המנשא מספק את התמיכה שהתינוק זקוק לה ומאפשר לתינוק להיות רפוי ונינוח.

אמא עם תינוק ישן במנשא ילקוט מסוג ארגו אדאפט. המנשא מאפשר תמיכה מלאה בתינוק גם כשהוא רפוי לחלוטין.
תמיכה מלאה גם כשהתינוק רפוי לחלוטין (המנשא בתמונה: ארגו אדאפט)

אז מה כן חשוב לדעת כשמתחילים להשתמש במנשא ילקוט מגיל לידה?

כאשר מדובר בתינוק רך שנמצא עדיין בשלב המכונס והעוברי, כשכל הגפיים צמודות למרכז הגוף, אנחנו בהחלט מסכימות שרצוי להמתין עם מנשא ילקוט לשלב מעט יותר מאוחר, כשהתינוק בשל להרחיק את הגפיים מגופו בכוחות עצמו. בנוסף, כשהתינוק קטן מדי, מנשא ילקוט בהחלט עלול לייצר מצב שבו הגב מיושר מדי או אפילו מוקשת, מה שאכן פחות אידאלי, בפרט אצל תינוק צעיר מאד (אבל חסר משמעות כשמדובר בתינוק שכבר אינו מעונין ואינו זקוק לנשיאה במנח עוברי, וזה קורה חודשים רבים לפני גיל ישיבה עצמאית).

זו הסיבה שההמלצה שלנו לגבי התחלת השימוש במנשאי ילקוט יעודיים לניובורן היא להמתין למשקל 4 קילו לפחות (לעומת המלצת היצרן שהיא בדרך כלל משקל מינימום של 3.2 קילו).

כשמגיעים אלינו למדוד לפעמים ההורים רואים בעצמם שעבור התינוק שלהם כדאי להמתין אפילו קצת יותר - אבל בטח ובטח לא לגיל ישיבה.


התינוק הממוצע משיג שליטת גב המאפשרת ישיבה זקופה אחרי גיל חצי שנה, ומגיע לתנוחת ישיבה בכוחות עצמו דרך עמידת שש בין גיל 9 חודשים לגיל שנה – אבל פשוט אין סיבה לוותר על המנשא הנכון עבורך ולהתפשר על נוחות הנשיאה שלך למשך כל כך הרבה זמן.

שורה תחתונה- מתי אפשר להתחיל להשתמש במנשא ילקוט לקטנטנים:

  1. כשהמנשא מאפשר כוונון מדויק והגזרה שלו מאפשרת להשקיע את הטוסיק מתחת לגובה הברכיים,

  2. כשהתינוק מספיק גדול להנשא כששתי הרגליים מחוץ למנשא, ושני מפרקי הברך חופשיים מחוץ למנשא,

  3. כשהראש מבצבץ מעבר לכרית התמיכה (במצבה המקופל),

  4. כשאריג המנשא מתוח על גב התינוק ללא קפלי ועודפי בד והגב ארוך ואינו מוקשת.

כשכל אלה מתקיימים, ככל שמדובר בתינוק בריא בהתפתחות תקינה, מתקבלת תנוחה מספיק מעוגלת ומוארכת על מנת לאפשר את הרפיית השרירים והמנח הנינוח והרגוע שאליו אנחנו שואפות בעת השהייה במנשא, וכמובן את התנוחה הרצויה והמומלצת להתפתחות תקינה של מפרק הירך.


תינוק בן חודשיים ישן במנשא ילקוט מסוג לני אפגרייד
בן חודשיים ישן ברוגע, עטוף ותמוך במנשא ילקוט (המנשא בתמונה: לני אפגרייד)

ואם התינוק שלי לא בהתפתחות תקינה?

פשוט - זה אומר שיש בתמונה גורם רפואי שמטפל/עוקב אחריכם. הגורם הרפואי שמכיר את התינוק הספציפי שלך ואת התמונה הקלינית המלאה שלו, הוא גם הכתובת הנכונה להתיעץ באשר לבחירת מנשא והשימוש בו.

Post: Blog2_Post
bottom of page