top of page

מנשא לתינוק מגיל 0 עד הגן: מנשא ילקוט מתכוונן

עודכן: 23 במרץ 2023

מנשא לתינוק, בלי קשירות, מגיל 0 עד הגן. יש כזה דבר?

כן!

עד לפני שנים בודדות כשהיו שואלים אותי על מנשא כזה הייתי נאלצת להסביר שעדיין לא המציאו אותו. ממש לא מובן מאליו שאותו מנשא יכול לשמש בן חודש במשקל 4 קילו, ובן שנתיים במשקל 13 קילו.

לא להתבלבל - הרבה מנשאים משווקים כמתאימים מלידה ועד בכלל, אבל לא כל מנשא מסוגל לתת מענה אופטימלי גם בגיל לידה, וגם במשקלים הכבדים.

כיום - כן, יש מנשאים שעומדים בכל הדרישות שלנו ממנשא שמתאים מגיל 0 ולטווח ארוך:

  • בטיחות, וגם

  • תמיכה בגב, וגם

  • לבישה פשוטה עם מינימום כוונונים, וגם

גם וגם וגם וגם. בלי פשרות!

המנשאים שעונים על כל הדרישות האלה במקביל הם מנשאי ילקוט יעודים מלידה.


מה זה מנשא ילקוט?


אמא עם תינוק במנשא ילקוט מסוג ארגו אדאפט סופט פלקס מבד אוורירי
ניובי במנשא ילקוט מסוג ארגו אדאפט סופט פלקס

מנשאי ילקוט נראים כמו ילקוט ובתוכו תינוק. הם מגיעים עם חגורת מתניים קשיחה, כתפיות מרופדות ורצועת בטחון בגובה החזה, כאשר התינוק ממוקם בין פאנל המנשא לגוף ההורה כשרגליו פשוקות ויוצאות משני צידי המנשא. במנשאי ילקוט אין קשירות - כל הרצועות נסגרות ומתכוונות בעזרת אבזמים. תנוחות הנשיאה במנשא ילקוט הן בטן לבטן עם רגליים בחוץ, נשיאת גב או צד. עוד מידע פה: מה זה מנשא ילקוט?

מה זה ״פאנל״?

כשאנחנו מדברות על ״פאנל״ במנשא ילקוט, הכוונה לריבוע הבד שבתוכו ממוקם התינוק ומגיע מהברכיים ועד האזניים. בהקשר של מנשא ילקוט מתכוונן מלידה, הפאנל הוא החלק הכי חשוב, שקובע אם המנשא באמת מתכוונן או לא. זה האזור שאמור לגדול בהדרגה עם התינוק, ולהכתיב את המנח שלו, הפישוק ומידת ההתעגלות של הגב.

תמונה של תינוק במנשא ילקוט עם סימון של האזור המכונה ״פאנל״ כלומר ריבוע הבד שבתוכו ממוקם התינוק
פאנל של מנשא ילקוט: האזור שבתוכו ממוקם התינוק

לאיזה גיל מיועדים מנשאי ילקוט?

בעבר מנשאי הילקוט היו מיועדים ומתאימים לתינוקות גדולים בלבד. כיום רוב חברות המנשאים החלו לעצב מנשאי ילקוט מתכווננים שניתן להתאים אותם לתמיכה הדרושה לתינוק רך, והם גדלים עם התינוק ומתאימים את עצמם למידתו בכל גיל.


אמא עם ניובורן במנשא ילקוט מסוג דיוה ראפ
ניובי במנשא ילקוט דיוה ראפ- מתכוונן ויעודי לתינוק רך

מנשאי ילקוט רגילים מהדור הישן יכולים לשמש לנשיאת תינוק רך רק בתוספת מתאם, הנרכש בנפרד, ומהווה מעין כרית הממוקמת בתוך המנשא וממלאת את החלל שנשאר ריק בין המנשא וגופו של התינוק הקטן.

מנשאי ילקוט מתכווננים מהדור החדש, ייעודיים לתינוק רך, מאפשרים כוונון והתאמה של המנשא כפי שהוא ללא תוספות לתינוקות צעירים.


אנחנו ממליצות להמתין למשקל 4 קילו לפחות לפני התחלת שימוש במנשא ילקוט יעודי לתינוק רך, שכן לפני משקל זה התינוק לא תמיד יקבל תמיכה מספיק טובה ולעתים יהיה זקוק למנשא רך שמאפשר מנח מכונס יותר. ככל שמדובר במנשאי ילקוט שאינם יעודיים לתינוק רך, נמליץ להשתמש בהם רק בשלב בו השימוש בהם אפשרי ללא צורך במתאם.

מתאם או לא מתאם?

אם ברצונך להשתמש במנשא ילקוט מלידה, ההמלצה שלנו היא חד משמעית לבחור במנשא ילקוט מהדור החדש - מנשא ילקוט מתכוונן יעודי לתינוקות קטנים, ללא צורך במתאם.


למה לא מתאם?

  • המתאם מתפקד בפועל כשמיכה עבה ומחמם את התינוק.

  • השימוש במתאם מסרבל משמעותית את הנשיאה ומבטל את הנוחות והקלילות שבשימוש במנשא ילקוט.

  • המתאם לא מאפשר מנח מעוגל ואופטימלי לתינוק רך ולרוב התוצאה תהיה תינוק זקוף ומיושר.

  • המתאם מיועד לרוב עד משקל נמוך יחסית, לאחריו תהיה ברוב המקרים תקופת ביניים בה לא ניתן יהיה להשתמש במנשא בצורה נכונה ללא מתאם.

במנשא ילקוט יעודי לתינוק רך ניתן להנות מכל העולמות - גם נשיאה נכונה וגם לבישה נוחה ומהירה.


בחירת מנשא ילקוט יעודי לתינוק רך

לא כל מנשא ילקוט מתכוונן מאפשר מנח פיזיולוגי לתינוק רך כפי שאנחנו ממליצות עליו, עם ברכיים גבוהות מהאגן וגב מעוגל, תמיכה אופטימלית בעמוד השדרה ומניעת ״נזילה״ של התינוק לצדדים.

אמא עם תינוק ניובורן במנשא ילקוט boba x
ניובי במנשא בובה x מתכוונן

על מה חשוב לעשות וי כשבוחרים מנשא ילקוט לתינוק רך?


1. תנוחת הנשיאה המומלצת צריכה להיות מנח בטן לבטן עם רגליים בחוץ בכל שלב

נשיאה עם הרגליים בתוך מנשא מובנה כמו ילקוט לא מאפשרת לטעמנו תמיכה אופטימלית בעמוד השדרה. תנוחת רגלי צפרדע איננה תנוחה מתאימה לרוב התינוקות מעבר לשבועות הראשונים אחרי הלידה (ובכל מקרה לדעתנו היא מתאימה רק במנשאי בד אלסטי רכים, וגם אז לרוב לא תהיה תנוחת ברירת מחדל).

אילוץ של התינוק להנשא עם רגליים בתוך המנשא עלול לגרור אי נוחות ותלונות.

2. פאנל מתכוונן, אבל באמת

הכוונון של הפאנל הוא מה שקובע אם המנשא באמת יאפשר התאמה למידת התינוק שלך בכל שלב.

פה חשוב לודא ולברר בדיוק איך ועד כמה הפאנל מתכוונן, לרוחב ולאורך, מה מספר מצבי האורך והרוחב, האם הם מוגבלים למספר מצבים קבוע מראש, או שניתן לקבוע איזה אורך ורוחב שרוצים בתוך הטווח של גודל המינימום והמקסימום.

בכוונון רוחב המנשא חשוב לודא שיש לפחות 3 מצבי רוחב של מפתח הרגליים כדי לאפשר התאמה מדויקת ככל האפשר לרוחב הפישוק המשתנה של התינוק. מנשא שמגיע פחות מ-3 מצבים לא יאפשר פישוק פיזיולוגי בכל שלב, ויהיו שלבי ביניים שבהם המפתח יהיה רחב או צר מדי ולכן המנח לא יהיה אופטימלי.

בכוונון גובה המנשא חשוב לודא שאפשר לקצר את הפאנל מספיק כדי שלא יגיע עד מעבר לגובה האזניים (הראש חייב להיות תמיד מחוץ למנשא משיקולי בטיחות), ושאפשר להאריך אותו כדי לשאת בנוחות גם תינוק גדול או פעוט.

לעתים יש כוונונים נוספים כמו התיקתקים החיצוניים בארגו אדאפט (שמשפיעים גם על הגובה וגם על הרוחב ואנחנו ממש אוהבות אותם!) או כוונונים באזור הראש לקביעת מידת התמיכה בעורף, אלה כבר בונוסים לא הכרחיים אבל ממש כיף כשהם שם.

כלל אצבע- יותר כוונון, מנח יותר מדויק

3. יש תמיכה בראש

תינוק רך זקוק למנשא שיאפשר תמיכה בראש. התמיכה הנכונה במנשא ילקוט היא באזור העורף, כשהמנשא מגיע בערך עד גובה האזניים ויש ריפוד שתומך בעורף ומונע מהראש ליפול לאחור או לצדדים. בשבועות הראשונים התמיכה צריכה להיות רציפה, ולאחר מכן רצוי לאפשר לראש להיות חופשי בערות ותמוך בזמני שינה, הרדמות או התעפצות.


4. הפאנל חייב להיות מתוח ללא קפלים

קפלים ועודפי בד על הגב הם סימן שהתמיכה בעמוד השדרה לא מספיק טובה, קפלים מתחת לירכיים הם סימן שמפתח הרגליים רחב מדי. אם הפאנל לא מתוח כנראה שהתינוק שלך עדיין קטן מדי ולא מצליח למלא אותו כמו שצריך.

החלק הטריקי בסעיף הזה הוא שצריך למדוד כדי לודא שהוא מתקיים. לכן כשקונים מנשא בלי למדוד, חשוב לודא שתהיה אפשרות להחזיר אותו, אם יתברר שהוא עדיין גדול מדי.


אם יש לי מנשא ילקוט רגיל, מאיזה גיל הוא מתאים בלי מתאם?

זו שאלת מליון הדולר! יש מספר קריטריונים שמשפיעים על ההתאמה של המנשא, וגיל התחלת השימוש יכול לנוע בין 4-8 חודשים. הסבר מפורט כאן: מתי אפשר לעבור למנשא ילקוט בלי מתאם ניובורן?


אמא עם תינוק במנשא ילקוט מסוג יאמו
יאמו- מנשא ילקוט לתינוקות גדולים בלבד

ואם המנשא מתאים אבל התינוק לא מרוצה במנשא?

תמיד חשוב להסתכל על התינוק ולא רק על המלצות. גם אם התינוק בגיל ובמשקל המתאימים למנשא, וגם אם לפי כל ההמלצות המנשא אמור להתאים לו, אם הוא לא מרוצה, או עדיין מגלה את הנטייה העוברית לקרב את רגליו וידיו אל מרכז הגוף ולעגל את גבו כשאתם מחזיקים אותו, כנראה שאינו בשל להנשא במנשא ילקוט. וזה בסדר! מנשא ילקוט ישמש אתכם עד גיל 3 או 4 שנים, לא נורא אם תחכו לו כמה חודשים.


על איזה מנשאי ילקוט יעודיים לניובורן אתן ממליצות?

יש כיום שפע של מנשאי ילקוט יעודיים לניובורן, וכל מותג שמכבד את עצמו פיתח לפחות דגם אחד של ילקוט שמיועד לשימוש מלידה ללא מתאם. לא את כולם בדקנו ולכן אין באפשרותנו לתת חוות דעת על כל אחד מהם, אבל לא כל מנשא ילקוט שמוגדר כמתאים מלידה עומד בכל הדרישות שלנו. בחנות שלנו אפשר לראות רק מנשאי ילקוט מלידה שבדקנו, ניסינו ועשינו בהם וי על כל מה שחשוב בעינינו:

עוד מנשאי ילקוט שלא זמינים כיום בישראל אבל בדקנו אהבנו, ואנחנו ממליצות:

  • טולה ftg של בייבי טולה

  • פידלה fusion

Post: Blog2_Post
bottom of page